Ed Wubbe beschermheer dansafdeling Codarts Lyceum (voorheen HMD)

Ed Wubbe, al ruim 25 jaar de artistiek directeur van het gerenommeerde dansgezelschap Scapino Ballet Rotterdam en één van de meest veelzijdige choreografen van Nederland, verbindt zich als beschermheer aan de dansafdeling van Codarts Lyceum (voorheen Havo/vwo voor Muziek en Dans) in Rotterdam. Codarts Lyceum is een vooropleiding van kunsthogeschool Codarts Rotterdam.

Ed Wubbe, al ruim 25 jaar de artistiek directeur van het gerenommeerde dansgezelschap Scapino Ballet Rotterdam en één van de meest veelzijdige choreografen van Nederland, verbindt zich als beschermheer aan de dansafdeling van het Codarts Lyceum in Rotterdam. Het Codarts Lyceum is een vooropleiding van kunsthogeschool Codarts Rotterdam.

Als beschermheer wil Ed Wubbe een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van jong danstalent. De dansafdeling van Codarts Lyceum telt ongeveer 100 talentvolle jongens en meisjes, afkomstig uit heel Nederland. Via een gedegen danstraining bereidt Codarts Lyceum hen voor op een professionele danscarrière, in het bijzonder op een auditie voor de hbo-dansvakopleiding van Codarts.

Ed Wubbe gaat lessen en optredens bijwonen van dansleerlingen, onder wie die van de examenklassen (5 havo en 6 vwo). Met het oog op hun auditie, bespreekt hij met de leerlingen hun techniek, houding en presentatie. Daarnaast stelt hij jaarlijks een (deel van een) dansstuk van zijn hand ter beschikking aan het Codarts Lyceum, dat leerlingen met repetitoren van Scapino Ballet Rotterdam instuderen voor de traditionele eindejaarsdansvoorstellingen van de school.

Via de Ed Wubbe Aanmoedigingsprijs krijgen jaarlijks enkele zeer talentvolle dansleerlingen van het Codarts Lyceum de gelegenheid lessen te volgen en repetities bij te wonen van Scapino Ballet Rotterdam.

Ten slotte zal Ed Wubbe bij gelegenheid optreden als ambassadeur van de dansafdeling van Codarts Lyceum.

Het Codarts Lyceum, gehuisvest in het hoofdgebouw van Codarts in het centrum van Rotterdam, telt naast genoemde dansleerlingen ook ongeveer 100 muziekleerlingen. Zij volgen hun dans- en muzieklessen – die worden verzorgd door docenten van Codarts – binnen het normale lesrooster. Aangezien Codarts Lyceum een DAMU-school is, zijn de leerlingen vrijgesteld van bepaalde reguliere lessen, wat hen in staat stelt het voortgezet onderwijs (havo of vwo) te combineren met de dans- of muziekvooropleiding. Vorig jaar bedroeg het slagingspercentage van Codarts Lyceum bij zowel de havo- als de vwo-leerlingen 100 procent.