Harens Lyceum

harenslyceum.nl
Werkt samen met Prins Claus Conservatorium
Harens Lyceum

Het Harens Lyceum is een openbare school voor voortgezet onderwijs. De school is onderdeel van de stichting Openbaar Onderwijs Groningen. Leerlingen met een schooladvies voor havo of atheneum zijn welkom en voor hoger begaafde leerlingen is er een aparte Atheneum-plus klas. Ook is het Harens Lyceum een officiële Cultuurprofielschool.

JONG TALENT MUZIEK

Al enkele jaren werkt het Harens Lyceum samen met het Prins Claus Conservatorium van de Hanzehogeschool Groningen binnen de ‘Jong Talent Muziek’ (JTM). Leerlingen die zich naast hun reguliere muzieklessen breder willen ontwikkelen kunnen kiezen uit een ruim aanbod aan muzikale workshops, masterclasses en crashcourses. Musical zang, songwriting, bandcoaching, compositie, de schoolband, jazzcombo, de muziekcrew en directie zijn voorbeelden van workshops die worden aangeboden. Deze JTM workshops spelen, naast de reguliere muziekles, een grote rol voor dit bijzondere schoolklimaat. Zo is het Harens Lyceum al jaren een muzikale kweekvijver voor Jong Talent Muziek. Wanneer leerlingen ervoor kiezen zich voor te bereiden op een muzikale vervolgopleiding of op een traject in een vooropleiding worden extra theorielessen aangeboden zodat zij zich goed kunnen voorbereiden op de naderende audities.

DAMU-LICENTIE

JTM-leerlingen die naast hun reguliere opleiding ook onderwijs volgen in een talentklas of vooropleiding van een conservatorium of popacademie kunnen gebruik maken van de DAMU-regeling. Deze door de minister toegekende licentie biedt wettelijke mogelijkheden om zeer talentvolle scholieren beter te kunnen faciliteren bij het combineren van hun voortgezet onderwijs met een op de beroepspraktijk gerichte vooropleiding Muziek. Een gemiddelde DAMU leerling studeert elke dag 3 uur op zijn/haar instrument, repeteert in avonden of weekenden in orkesten of ensembles en volgt praktijk- en theorielessen op een conservatorium. Ze krijgen daarom op het Harens Lyceum vrijstellingen voor verschillende vakken, zodat ze tijd kunnen besteden aan hun muzikale activiteiten of hun schoolwerk op orde kunnen maken.

MUZIEKCREW

In de centrale hal van de school neemt het grote podium een centrale plek in. Meerdere malen per jaar verandert de grote kantine in een concertzaal waarbij het geluid- en lichttechniek wordt verzorgd door de JTM muziekcrew. Deze crewleden werken vrijwillig, zelfstandig en leren zelfsturend onder leiding van professionele geluid- en lichttechnici. Een flink aantal oud JTM muziekcrewleden is inmiddels doorgegroeid naar een professionele functie binnen de licht/geluidstechniek.

MUSIC4ALL

Op een unieke manier komt de samenwerking met het Prins Claus Conservatorium samen tijdens de bandrepetities van MUSIC4ALL Haren waarbij mensen uit bijzondere doelgroepen worden uitgedaagd. Onder bijzondere doelgroepen wordt verstaan jongeren met een visuele auditieve en/ of verstandelijke beperking. Ongeveer 30 deelnemers krijgen onder leiding van studenten van het Prins Claus Conservatorium in de eerste 4 maanden van het jaar elke vrijdagmiddag muziekles waarbij toegewerkt wordt naar een eigen voorstelling.

NIGHT OF THE CLASSICS

Het Harens Lyceum is een van de weinige scholen voor voortgezet onderwijs waar klassieke muziek het hele jaar een centrale plek inneemt. In het bijzonder elk jaar tijdens de Night of the Classics concerten waarbij DAMU leerlingen, JTM leerlingen en leerlingen met het examenvak muziek samen de concerten invullen. Na het doen van audities treden solisten op waarna ze feedback krijgen van een professionele jury van het Prins Claus Conservatorium. Alle leerlingen met het examenvak muziek zingen in het NOTC koor dat tijdens de voorstellingen begeleid wordt door het Haydn Jeugd Strijkorkest.

SOCIAL MEDIA

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Kirsten Holwerda
k.holwerda@o2g2.nl